کامپوننت چیست؟ و فرق کامپوننت با بلندگو ها

ahad Ebrahimi Faraz 1400/08/25
کامپوننت چیست؟ و فرق کامپوننت با بلندگو ها

یکی از سوالات متداولی که همواره در مورد سیستم صوتی ماشین از ما می شود در مورد کامپوننت ها است و تفاوت آنها با بلندگوها و بعضا با میدرنج ها. در این مقاله سعی داریم به معرفی اجمالی کامپها و تفاوت آنها با بلندگوها بپردازیم.

بصورت کلی می توان گفت کامپوننت همان بلندگو می باشد که اجزاءآن تفکیک شده است. در یک بلندگو (کواکسیال گرد و یا بیضی تمام اجزاء بلندگو (تیوتر، مید – ووفر ) در یک مجموعه قرار دارند . ولی در کامپوننتها این قسمتها از همدیگر بصورت جداگانه می باشند در واقع اکثر کامپوننت ها از یک جفت ووفر ،یک جفت تیوتر،و یک جفت کراس اوور تشکیل شده اند.  کراس اور کار تفکیک صدا را بر عهده دارد  بدین ترتیب که فرکانسهای پایین و رنج وسط برای ووفر ،و فرکانسهای وسط به بالا برای تیوتر آماه وارسال می کند. در حال حاضر برندهای اروپایی در تولید کامپوننتهای کیفیتی در دنیا پیشتاز می باشند و نمونه موفق این شرکتها را می توان فوکال، هلیکس، گلیدن و هرتز معرفی نمود که در رنجهای مختلف کامپوننت به بازار عرضه می کنند.

ووفر کامپوننت ها در بیشتر حالتها بصورت گرد ساخته می شوند ولی بعضا کامپوننت هایی با ووفرهای بیضی نیز وجود دارند. کامپوننت های حرفه ای تر بصورت 3-Way ساخته می شوند که از یک جز بیشتر برای تفکیک بیشتر و حجم صدای بالاتر بهره میگیرند. در کامپهای 3-way در کنار تیوتر دو جزئ میدرنج و میدبیس وجود دارند و این کامپها از کراسهای حرفه ای تر نسبت به کامپوننتهای 2-way بهره میگیرند.

ویژگیهای کامپوننت و تفاوتهای اصلی آنها با بلندگوها به شرح زیر می باشند: 

  • در کامپوننت ها بعلت وجود کراس اوور، صدای بهتری نسبت به بلندگو ایجاد می شود (وضوح و دقت بهتر) همچنین هرچه دقت کراس اوور بیشتر باشد صدای نهایی نیز بهتر خواهد بود و البته قیمت کامپوننت گرانتر. (بطور معمول شرکتها 12db/oct برای تیوتر و6db/oct  برای ووفر در نظر می گیرند)

 

  • در کامپوننت ها کراس اور نقش آنالیز کننده صدا را دارد و تفکیک صدا را برای تیوتر و ووفر انجام می دهد و فرکانسهای زائد را حذف می کند. در نتیجه کامپوننت  از لحاظ توان خروجی صدا از بلندگوی هم سطح خود قوی تر بوده ومی تواند وات خروجی بیشتری داشته باشد برای همین معمولا وقتی در یک سری از محصولات یک شرکت به قیمت بلندگوهای گرد و کامپوننت ها نگاه می کنیم متوجه قیمت بالاتر کامپوننت ها می شویم.

 

  • درهنگام نصب کامپوونت ها با توجه به موقعیت راننده و سرنیشنان ماشین میتوان محل تیوتر را تغییر داد تا بهترین حالت صدا داخل ماشین ایجاد شود و صدای خروجی شفافیت بهتری داشته باشد.

 

  • با توجه به وجود خازنهای مخصوص در کراس اور  کامپوننت ها ، شدت جریان در کراس اورها کنترل می شود و در نتیجه قطعات کامپوننت ها از لحاظ ایمنی در درجه بالاتری نسبت به بلندگوهای گرد قرار میگیرند.  

 

  •  دراکثر کامپوننت ها با توجه به قابهایی که داخل بسته بندی وجود دارد،  می توانید تیوتر را بنا به نیاز خود در زوایای مختلف و حتی حالتهای مختلف نصب نمایید. و این باعث گرفتن صدای بهتری می شود.

 

  • البته باید توجه داشت که برای راه انداختن اکثر کامپوننت ها به امپلی فایر نیاز است در حالیکه شما بلندگوهای گرد را می توانید بدون آمپلی فایر نیز راه اندازی نمایید. همچنین همواره نصب بلندگوها نسبت به کامپها راحت تر میباشد و معمولا برای نصب کاکپون بعلت وجود گراس اور احتیاج به نصاب کار بلد می باشد.

 

در زیر می توانید از کامپهای مختلف موجود در بهرام شاپ دیدن نمایید: توجه داشته باشید که کامپوننتهای 6 اینچ یا همان 16 سانتیمتری داخل درب انواع ماشین فرانسوی، ژاپنی، کره ای و چینی نصب می شوند. کامپوننتهای 5 اینچ معمولا در دربهای عقب ماشینهای پژو 206 و 207 و یا بصورت فابریک طاقچه عقب تیبا ، پراید و ساینا نصب می شوند. کامپوننت های چهار اینچ نیز برای فضاهای کوچکتر مانند جلو پراید و سمند استفاده می شوند. البته نصب کامپونت پنج اینچ در جلو سمند نیز با اندکی تغییر امکانپذیر می باشد.

کامپوننت ها در رنج قیمتی 450 هزار تومان تا 8 میلیون تومان در فروشگاه بهرام موجود می باشند. (برای مشاهده از لینک زیر استفاده نمایید)

انواع کامپوننت ها ماشین

ثبت نظر