آشنایی با شرکت فوکال

Faraz 1400/09/01
آشنایی با شرکت فوکال

همه چیز از سنت اتین فرانسه در سال 1979 شروع شد. زمانی که استعداد فوکال در کارگاهی از یک خانواده متخصص در مکانیک دقت شکل گرفت.

در آن زمان تنها دو مرد در طراحی و تولید بلندگو فعالیت می کردند که یکی از آنها ژاک ماهوی (موسس فوکال) بود.  محصولات ساخته شده توسط این فرد علاقمند به HIFI  و سبکهای پینک فلوید به سرعت دوستداران و علاقمندان موسیقی را تاثیر قرار داد. در کمتر از 37 سال امروزه فوکال تبدیل به قویترین بلندگو ساز در جهان شده است.

انتخاب نام تجاری فوکال برای تولید کنندگان بلندگو و یک نام تجاری دوم با اختصار JM-Lab که اختصار اسم و فامیل ژاک ماهوی بود و در برگیرنده بلندگوهای تخصصی و با کیفیت و وفاداری بالا به اصل صدا بود در دستور کار قرار گرفت.

برای اولین بار گل سر سبد محصولات فوکال با مدل DB13 عرضه شد که با استفاده از یک بلندگو با دو سیم پیج انقلابی در دنیای بلندگوهای کوچک بوک شکل بوجود آورد و صدایی بمراتب بهتر در قیاس با بلندگوهای بزرگ از خود داشت. شرکت فوکال خیلی زود پیشرفت کرد و فعالیت خود را در زمینه بلندگوهای کلاسیک و رده بالای حرفه ای (های اند) آغاز کرد.

ژاک ماهوی علاقمند به خودروهای کلاسیک حالا میخواست تا رویای دوران کودکی خود را به حقیقت تبدیل کند و آن هم گوش دادن به موسیقی در حین رانندگی برای ساعت ها بود و اینگونه بود که کیت های بلندگو و آمپلی فایر خودرو در فوکال متولد شدند.

بخش صوتی خودرو در سال 1989 ایجاد شد و آن قدر پیشرفت کرد که به 1 مرجع در سیستمهای صوتی خودرو در دنیا تبدیل شد.

 

دسته بندی محصولات فوکال

این پیشرفت تا به امروز باعث شکل گیری دسته بندی کاملی از محصولات در بخش صوتی خودرو فوکال شده است و علاوه بر تولید محصولات افترمارکت، این برند در ساخت محصولات OEM  نیز با شرکتهای خودروساز فرانسوی مثل پژو و DS و شرکت ایتالیایی  TOURING SUPER LEGGERA  و شرکت دو میلیتی ALPIN که در مسابقات فرمول 1 شرکت می کند همکاری دارد. دسته بندی محصولات فوکال در بخش خودرو شامل 4 قسمت است.

قسمت اول: محصولات الیت هستند که در دل خود دو بخش کی 2 پاور و یوتوپیا را شامل می شوند. این محصولات جزء بالاترین رده محصولات ماشینی فوکال محسوب می شوند و دارای تکنولوژی خاص مثل تیوتر برلویم و استفاده از الیاف کولار در اسپیکرها و ... می باشند.

در گروه دوم شما با گروه محصولات پرفورمنس آشنا می شوید که سه گروه اصلی 1- ادیتور، 2- اکسس و 3- اکسپرت را شامل می شوند. که تکنولوژی هایی مثل استفاده از الیاف گیاهی FLAX در اسپیکرها و تکنولوژی پلی گلس و ساختار تیوترهای آلومینیوم منیزیمی از مشخصات محصولات این گروه ها می باشد.

در قسمت سوم محصولات اینتگریشن در جهت جایگزینی اسپیکرهای فابریکی خودرو به طور عمومی و یا خاص مثل بی ام و ، پژو و فولکس و تویوتا قرار دارند. در بخش خاص و بصورت Plug & Play یعنی سوکت به سوکت بدون تغییر در سیم کشی فابریک قابل استفاده هستند.

در قسمت چهارم کابلهای ارتباطی برق و اسپیکر و همچنین عایقیهای صوتی و ضد ارتعاش (مواد دمپینگ) قرار دارند.

 

 

در دهه 90 میلادی با ورود ژرا رد کریتین اولین گام و هدف فوکال در خارج از فرانسه مشخص شد و آن هم قرار گرفتن در موقعیت تولید محصولات با کیفیت و رده بالا (های اند) بود.

هدف شرکت، تمرکز بر روی تحقیقات و فن آوری و حفظ ارزشهای برند و شرکت با استفاده از مود خاص و ثبت اختراعات و حق مالکیت آنها بود و همین باعث شد تا فوکال در طول سالهای فعالیت خود اعتباری پیدا کند و موفق به کسب جوایز متعدد برای بلندگوهای خود در کشورهای مختلف شود. سال 1995 نقطه عطف در تاریخ فوکال با خلق بلندگوهای لوکس و استثنایی یوتوپیا محسوب می شود.

هدف فوکال از تولید این بلندگوها استفاده از آکوستیک محیطی کمتر و ایجاد مرجعی برای نسل آینده از بلندگوها بود.

تنها چیزی که برای خلق یوتوپیا در نظر گرفته شده بود یک چالش تکنولوژی برای تولید محصولی بود که توسط مطبوعات دنیا ستایش میشد. از آن به بعد یوتوپیا تبدیل به یک مرجع در جهان آکوستیک شد. این شاهکار در سال 2002 دوبار با مدل یوتوپیا بی تکرار شد و باز هم 6 سال بعد با مدل یوتوپیا 3 متولد شد.

سبک و شیوه و امضای فوکال در صدا برای محصولات فوکال در سراسر دنیا تکرار شد و و در اوایل سال 2000 فوکال از اضافه کردن عنصر دیگر  به خلاقیتش دریغ نکرد و آن هم استفاده از زیباشناسی صنعتی که مکمل فن آوری های فوکال بود بدون اینکه کیفیا صدا را دچار افت و نقص کند و این امر باعث شد تا در نگاه ظاهری نیز شما محصولاتی بسیار زیبا و چشم نواز را تجربه کنید. این برند همچنین به کار با سیمون ماتیزر طراح ارشد فوکال و آژانس طراحی پاریس که تحت رهبری پینواو لی پورچر بود که در محصولات متعددی فعالیت میکردند ادامه داد.

در همین محدوده زمانی بخش صوتی خودرو فوکال به خوبی شکل گرفته بود و توانست جایزه اول رده آلتیمیت رقابتهای صوتی خودرو در آمریکا (1ASCA) را در سال 2001 از آن خود کند آن هم با خودرویی که به طور کامل به بلندگوهای فوکال مجهز بود.

امروزه فوکال جزء محبوبترین و اصلیترین محصولات صوتی خودرو در دنیا محسوب می شود و طیف وسیعی از برجسته ترین شرکت ها و پخش کننده ها در سراسر دنیا این برند را در سبد محصولات خود دارند و از فروش و نصب این محصولات هم بر اعتبار خود می افزایند و هم مشتری را در مسیر درستی از صدا و کیفیت قرار می دهند.

 

ثبت نظر