افزودن نظر جدید

دوست عزیز ابی : منظور از امپلی های سری دیجیتال همان امپ های کلاس D میباشد که مخفف digital میباشد .  تقویت کننده ها یا همان امپلی فایر از چند کلاس کاری تشکیل شده اند . کلاس های (A) , (B) , (AB) , (D) انواع کلاس های تقویت کننده هستند. که معمولا در امپلی های خودرو به 2 کلاس AB و D محدود میشوند. امپ های کلاس AB دارای بازده یا همان راندمان بین 25% تا 78.5% میباشند و امپ های کلاس D دارای راندمان بیش از 90% میباشد. حال چون کلاس AB از نظر تغذیه همواره بین دو کلاس A و کلاس B میباشد بنابراین همواره نیز در حال تغییر است. یعنی در حالت نرمال شکل موج سینوسی بین دو کلاس, تقریبا بین 180 تا 360 درجه تغییر خواهد کرد که میانگین و متوسط ان چیزی حدودا 60% میباشد. این یعنی بخش مهم و اعظمی از این توان تلف شده و تبدیل به حرارت میشود. به همین دلیل است که امپ های کلاس AB  به مراتب زیاد داغ میشوند. اما در امپ های کلاس D سیگنال به شکل پالسی خواهد بود و سیگنال برای دوره کوتاهی تولید میگردد و برای دوره طولانی تری غایب میباشد. این عمل سبب میگردد تا سیگنال در مدت زمان کوتاه تری روشن بماند و به طبع هم راندمان افزایش پیدا کند, هم امپ کمتر داغ کند و هم مصرف کمتری را داشته باشد. ضمن این که نوسان برق نیز کاهش میابد. به همین دلیل است که معمولا برای ساب ها از امپ های کلاس D استفاده میکنند تا هم به دلیل دیجیتال بودن جای کمتری را بگیرد, به دلیل راندمان بالا, دچار نوسان نگردد و به دلیل تلفات گرمایی ناچیزی که دارد با بیس های عمیق تا مرز ذوب شدن داغ نگردد. امیدوارم توضیحات مفید بوده باشه. موفق و پیروز باشید